5.8.09

حـــاجـــا ت

العين بالعين و السن بالسن
.. ليست معناها ان نقتل اطفال الامريكان لانهم يقتلون اطفالنا.. بل نقتل الجيش الذي يقتل اطفالنا
_______________________________________________________________
هل مهر الفتاة يعبر عن قيمتها؟
--
لا بالطبع فالمرأة ليست جماد يباع ويشترى ولكن المهر يعبر عن الحالة المادية للرجل ونتذكر الصحابى الذي قدم خاتم من حديد كمهر لها وتلك الصحابية قيمتها تعلو الكثير عند الله عز وجل
____________________________________________________________
نصيحتى لشاب اعجب بفتاة على السكايب

فالبداية انت لم تر الفتاة .. اسمح لى ان اخبرك بانها كانت ذميمة الشكل وليست جميلة على الاطلاق لانها لو جميلة .. ما بحثت عن فتاها عبر النت وكانت ستجده بسهولة
ثانيا
ليس معنى ان كلامها جميل بان شخصيتها كما تتخيلها فالكلام سهل جدا.. الشخصية بتظهر فى المواقف الصعبة
ثالثا و الاهم
انت لم تحبها نعم لم تحبها ولكن هو مجرد اعجاب او مجرد ارادة فى داخلك تريد الشعور كما يشعر الشباب الذين يتعلقون بقتاه لانط لم تعتاد على ان يهتم بك فتاة
رابعا يا اخى.
. اجعل حبك لله فقد قال تعالى { قل إن كان آباؤكم وأبناؤكم وإخوانكم وأزواجكم وعشيرتكم وأموال اقترفتموها وتجارة تخشون كسادها ومساكن ترضونها أحب إليكم من الله ورسوله وجهاد في سبيله فتربصوا حتى يأتي الله بأمره والله لا يهدي القوم الفاسقين ) وتذكر ان القس امر الصليبين بدخول الاندلس عندما وجد شاب يبكى لفراق فتاته
Kun Min

11 comments:

نعكشة said...

اول واحدة
انا فاكرة انى اتناقشت فى الموضوع مع حد
واقنعني بوجهة نظرة
اللى مش فاكرة اية هيا

............

تاني واحدة
اتفق

...........

ثالث واحدة
اتفق جداً

هوه اينعم احتمال
0.01%
يلاقى فتاة احلامى على السكاي بي
واحتمال بنسبة
0.001 %
تكون حلوة

بس اعتقد المواضييع دية بتيجي مصادفة
وبعدين ميسيبش مشاعره لكل من هب و دب يعني

عامة

انا من رأيي بلا سكاي بي بلا بال توك
يروح اى ناصية و يظبط من هناك
ههههههههههههه

سلام عليك
............

نعكشة said...

إلا صحيح عندى سؤال معوق

هوه انت خلصت ولا لسة ولا اية النظام
كنت من سنتين فى تانية باين

الله يعينك عامة
و يوفقك لسبل الرشاد
قول امين

سلام عليك

Vague said...

اول واحدة
وانا شايف انه كان لازم وجهة النظر تفتكر الموضوع اتناقشت
هل ده الترتيب الصحيح اللى كنتى عاوزة تقوليه؟

تانى واحدة
ماهو طبعا لازم تتفقى


تالت
يظبط؟!! :)
احنا بنتكلم فى زواج
:)

-------------
حتى الان انا فى بكالريوس علوم قسم كيمياء .. نقدر نقول رابعة
مع الاخذ فالاعتبار انى كررت سنة ازلى لانى كلية علوم

اميين
وعليكى السلام

نعكشة said...

هوه انا لما مبفهمش حاجة بقول

فأنا مفهمتش وجهة نظر حضرتك فىا لترتيب الصحيح

بالنسبة للحاجة اللى ناقشتها

اكتشفت انى عندي مشكلة فظيعة مؤخرا إنى بفتكر الحدث و مبفتكرش اللى حصل جواة
يعني انا فاكرة دكتورر قالى انتى ذكية و بتفهمي على سؤال اتسئل فى الفارما و مش فاكراه
معرفش اية علاقة دة بدة

بس انا فعلا اتناقشت فى الموضوع
وكنت فاهمة ان لو هما قتلوا عيالنا احنا نقتل عيالهم

بس صاحب وجهة النظر اختلف معايا
و اقنعني

انا مبحبش افتى فى حاجة مش متاكدة منها خصوصا لو دين او قران او كدة

...............

ثالث واحدة

انا أمزح

بس هوه مش هيخسر حاجة
لو طلب منها انه يشوف صورتها و ياخد نمرة والدها
او يشوفها هيا نفسها
بعد موافقة والدتها او فى وجودها

يعني اية فايدة الخطوبة اذن

بس
وبعدين لو اختلفوا بعد الخطوبة
فعادي يعني

بس

سوري على الرغي

.......

يعني حضرتك كدة فى آخر سنة
ماشاء الله

الله يوفقك يا رب و يعزك و يعينك و يكرمك

سلام عليك

Vague said...

بخصوص الترتيب الصحيح انتى قولتى كلام مش واضح .. فقولت يمكن انتى مش مرتبة الكلام صح .. فاخدت كلامك واعدت ترتيبهم
that's all
just kidding

تالت واحدة.. ناسي الرد


ولا رغى ولا حاجة .. مافيش حد بيدخل المدونة المهجورة دى اساسا .. اعتبريها بتاعتك
:))


بس ادعيلي تكون اخر سنة بس
:)

نعكشة said...

ان شاء الله هتبقى آخر سنة

باذن ربي

ثق فى الله ثم فى نفسك
و ارمي توكالك عليه


سلام عليك

انت تسال والكمبيوتر يجيب said...

ايه رايك نطرح افكارك على الملايين ليناقشوها
كيف؟
التفاصيل فى هذه الدهوه
نحن اول برنامج أذاعى عن النت والمدونات ويذاع يوميا عدا الجمعه التاسعه وعشر دقائق صباحا على موجات الأذاعه الرئيسيه لمصر
نحن نطرح موضوعات الحلقات قبل اذاعتها فى مدونتنا لبعلق عليها اصحاب المدونات او غيرهم من الزائرين
ونذيع هذه الموضوعات مع التعليقات ومقتطفات من مدونات اصحابها اذا رغبوا
وبذلك نجمع لأول مره بين الأعلام التقليدى والنت
مدونتنا
http://netonradio.blogspot.com

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
ازيك يا أدم(مش أدم بردو ولا ايه؟؟؟؟)
انت ليه مش بتكتب زى زمان؟
وبعدين مدونتك مش مهجوره ولا حاجه انا من وقت للتانى بدخل كل المدونات اللى كنت متبعاها زمان
بس كل الحكايه انى ما بكتبش تعليق

مبروك ياسيدى انك بقيت فى اخر سنه وان شاء الله تخلصها على خير

انا بفكر انى ارجع افتح المدونه بتعتى بس بطريقه مختلفه شويه بس بصراحه متردده

انا الحمد لله خلصت وقدمت ماجيستير (وربنا يسترها على القرار دا)

حبيت بس اكتبلك تعليق علشان تعرف انو مدونتك مش مهجوره
وعاوزه المره اللى جايه لما ادخل (قريب ان شاء الله )
الاقى موضوع جديد
اختك توكا(لو فاكرنى يعنى )

Vague said...

اهلاااااااااااا .. ايه ده ايه ده
ايه النور ده
الناس الحلوة رجعت تانى

لا انا كدا شكلى هكتب طلاما ليا فانز
:))

ياريت والله يا خوخة تفتحى مدونتك دى .. عشان انتى كنتى فدماغى كدا من يومين وكنت عاوز اقولك على حاجة .. بس ماعرفتش


ماجيستير .. ده قبل الاعدادية ولا بعد الاعدادية؟
منا شوفتك مهتمة بالموضوع ده لما الست مها الزينى كانت بتتكلم عن مشروع مش عارف ايه كدا وانت هريتيها اسئلة عند العميد


لا مش فاكرك الصراحة
:))

ان شاء الله لما تكررى الزيارة تلاقى توبيك جديد

Anonymous said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه دا هو انت كنت موجود يوم الناس بتوع الاخترعات دى
اممممممممم
طيب
لا مهتمه ولا حاجه انا كنت مخنوقه من الدكاتره اللى قاعدين وعمالين يقولو حجات ما بتحصلش
عمرى فى حياتى ما حطيت فى دماغى انى اعمل ما جيستير بس والله ربنا هو اللى اختارلى كده سبحان الله والله حياتى كلها ماشيه بالطريقه دى
انا خايفه من الخطوه دى جدا ربنا يسهلهالى

بالمره اخد رأيك
كان فى برنامج اسمو خواطر بتاع ا احمد الشقيرى بيجى فى رمضان وبيكلم عن اللى وصلتلو اليابان
وفى حلقة اثرت فيا اوى لما اتكلم مع اطفال عندهم 8 سنين وسألهم انتو ليه ما بترموش ورق فى الشارع
ودخلوه فى موضوع البيئه والاحتباس الحرارى وحجات كده
وزعلت اوى انو اكتر الناس هنا (كبار) ومايعرفوش اى حاجه عن البيئه
ففكرت انو ارجع افتح مدونتى بس بتتكلم عن موضوعات علمية باسلوب بسيط
واكتب موضوع كل اسبوع
بس خايفه ما اكنش اد المسؤليه
انت ايه رأيك؟
اسفه طولت عليك
ملحوظه
بلاش حكاية خوخه دى
أختك تووووووكا

Vague said...

يا اختى توكا
انا اسف جدا جدا على الاسم ده
انا مش عارف سمعته منين.. بس من حد معاكى فالدفعة
اكرر الاعتذار وانتى هتقبليه
ان شاء الله :))


كويس والله انك ايجابية وحبيتي تحرجى الدكاترة


ربنا يوفقك فى الماجيستير ده


انتى عاوزة تسألى ناس هنا عن الاحتباس الحراري؟
هما عارفين شكل الرغيف الفينو عشان يعرفوا الاحتباس الحراري
:)


ياريييييت بجد تفتحى البلوج من تانى

انتى عاوزانى اتحايل عليكى ولا ايه؟


مسئولية ايه بس
اكتبى براحتك.. مش شرط كل اسبوع .. ممكن كل يوم زى من سنة كدا
انتى رئيسة مدونتك

وعليكم السلام