23.1.08

افكار فعقلي بتزعقلي




(مصر-فاورق- كيميا-غانا-فقر-غزة -المغرب- باكستان-النت- ابويا- العربية- جدي - صحابي حصار- علووووووووووووووووم)


طبعا دول مش كل حاجة بتزعقلي فعقلي
كل الناس "رمية تماس" بحس انها بتبرقلي
بحب اقعد مع الناس عشان بينسوني مشاكلي


I hate sitting alone
"شكلنا هنكسب الكاميرون"

بكون قاعد مخنوق
"هوبااا حسني حط الجوووون"

لما بقعد لوحدي بفكر في شوية حاجات
اخواني في غزة , سفري للندن , ونتيجة الامتحانات
افكار مش مترتبة .. حاجات متشقلبة
there's somethin' in ma mind gonna make me mad


لما بحس بألم .... على طول اطلعه عالورق
امسك ورقة وقلم.... بيهرب مني القلق
"زيدان بيجري , زيدان 1-2 , زيدان اخد الكورة وفلق"

غزة وسط حصار.. الدنيا ساقعة نار
TNT و picric acid ممكن يعملوا انفجار


لسه عندي امل.. عايز اعمل اي عمل
الوضع ,الضغط.الحصار.الخنقة: خلاص لاتحتمل
ممكن يكون عقلي فالت..
"زيزو جاب الجون التالت"

لكن بجد انا عاوز اتحرك
" انا صدعت مش عارف اتفرج"

دماغي هنجت,اتسبتت, اتشتت, انتفتت
كانني واقف فوق .. اعلى جبال التبت
لن نخضع لن نرحل لن نسكت لن ننسى
we will never submit
we will nerver forget


في معركة واتربلو... التلج كسب نابليون
"خللي بالك من ايتو".." خسارة حطوا اول جون"
رغم الموقف الخطير.. لكن هنستنى وقت كتير
لن لو جه النصر الوقتي هنستقبله بالرقص والمزامير

فتحت الجرايد عشان اعرف ايه الجديد
ارتفاع اسعار الاسمنت .. وسرقة في الحديد

اكس تربيع " دي هجمة تضيع!!"ة
عندى صداع "الجون الرابع ضاع"ة

الفقر في كل حتة واضمحلال وجوع
الشعب ماشي من غير ما يعرف سكة الرجوع
معروف لكل الناس ان صوتنا مش مسموع
لما اقول اللي انا عايزه يقولي غير الموضوع

انا شكلى هقع , بدووخ .. " عبد ربه جاب صاروخ"
افكار بتيجي وتروح .. ياترى كام واحد مجروح
خلاص ان هتجنن .. من قبل ما سناني تسنن
وانا عندي انتماء.. اما كنت بقول واء واء
مصر بتتحرك على استحياء
"ايه ده .. ضربة جزاء !!؟؟"
كورة متنططة.. هجمة متظبطة
الناس مزءططه.. والشوارع مزفلطة
الشعب ده غلبان . محتاج يفرح باي طريقة
شكرا شحاتة شكرا زيدان .. متتعتونا بكل دقيقة

DON'T PLAY WID THE HOLDER'S

13 comments:

M A K I said...

ايه ده يا بنى ايه عصير الأفكار ده
هو صحيح فراولة على مانجة على برتقال بس أهو عصير!!
أنا برده بحس انى جوايا بركان زيك
واللى جواهم بركان يا بيطلعوا شعرا يا اما بيكتبوا
يا اما.............. بينتحروا و
أعوذ بالله
بس استمر يا آدم
احنا ماعدش قدامنا غير الكتابة
ولا دى كمان هيحرمونا منها
good luck

Layla said...

فعلا حاجة تجيب صداع
:))

اسلوب رائع في الكتابة

Vague said...

mayoya

شركرا لاول تعليق ليكي
وانا فعلا حاسس انك فهمتي قصدي
ساعات كتير بقعد افكر في حاات كتير مش مترتبة
قلت هاكتبكل حاجة تيجي في بالي دلوقتي

طلع الكلام اللي فات


marvel
كويس انك صدعت


عشان مبقاش لوحدي

ToOoKa said...

السلام عليكم
اولا الفتان بيروح النار
ثانيا انا قولت زماااااان يعنى فعل ماضى
ثالثا بقه
بالرغم انى اتلخبطت شويه وانا بقرأ الموضوع بتاعك بس حسيت انو علوم ليها تأثير هايل فى لخبطة الافكار
بس المهم انو الواحد يعبر عن اللى جواه وخلاص

اهو دا فى حد ذاتو خطوه ايجابية

انا علقت عندك اهو بلاش بقه تفتن عليا

سلام

. said...

يخرب يخرب يخرب بيييييييييييتك
ايه ده
ده بقة البوست الي يتقال عليه جامد
ادم ... انتا جامد

daktara said...

ايه الاخبار
متشكريين علي الزيارة
هاسرق من عندق صورتين والزقهم عندي
ok

انظر حولك
د. خالد عزب

ابو العربى said...

الله عليك الله تسلم اديك الله

حبت لخبطه فى الافكار وغزة تحت الحصار وفرحنا لمنتخبنا المغوار واقتصدنا خلاص انهار ونفسى فى شاى وحبه فشار وكلام ادم كلام جبار والى ميحسش بغزة يبقى حمار
بجد تقبل تحياتى

Vague said...

toooka

بما انك اتلخبطي .:. يبقا انا نجحت
ومتفرقش ميكرو بايولوجي من جيو فيزيا من كيميا.. لو فاروق شم خبر هيقلب الدنيا

sad_doraa
انا مصري وابن مصري والعروبة فدمي بتسري
هتفكر يوم تغلط معايا هتقع في اسري
(اظن الرسالة وضحت)

Vague said...

daktara

اسرق بس بشويش لحسن حد يسمع ولا حاجة
انا سارق الصور دي على فكرة


ضد الظلم

انا حاسس ان تفكيرنا زي بعض لما شفت مدونتك .. ولكن تعبيرنا مختلف

كما اني لا اعشق عبد الناصر زي البورسعيدية

وبالنسبة للتأليف .. ممكن اخليك تغني معايا لو رجعت سجلت تاني

Lobna Ahmed Nour said...

اولا انا مش هارزع تعليق

لكن هحاول احطه بالراحة ومن غير اصابات

لخبطة جميلة وواقعية الواحد فعلا دماغه صدعت من كتر الزعيق
بس نعمل ايه الحياة ليس لها معنى من غير شوية الافكار الزاعقة دي

نعكشة said...

بوست من العصور السحيقة

...........
انا كدة
اينعم الاهتمامات مختلفة
بس انا كل الافكار
بتبقى بتطلع مرة واحدة
بتكلم في خمستلاف موضوع مع بعض

هفففففففف

الرسم للى فوق حلو ماشاء
الله

بتقول مبتعرفش ترسم ليه بقة؟؟؟؟؟؟؟

لو راسم رسومات تانية
وريناااااااااااا

.....................

سلام عليك

Vague said...

نعكشة
------
مش رسوماتى .. دى رسمة لاقيتها كدا

وعليكم السلام

Anonymous said...

تنفع قوي راب
جامدة