21.7.08

احنا عرب مسلمين

ماتحولش تستخدم الوافي...حاجة من الاجندة

Here & There

(Course)
Look with whom you are talking
We are Arab Muslims not broken
If u return 9 centuries back
You will see us on your neck was walking

Wait a minute and go and read the history
Then you will know about our great victory
We were forerunners in all fields
And expert in our science to mercury

Ibn rochd, ibn khaldun
Our scientists during ages
Ibn sina and Alhazen
Without them we were divagates

Khorezmi, Jaber ibn hayan
Al tabari and Al Idrisi
All those scientists put theories
To make our life easy

Did u read about sallah eldin?
And his great victory at hitten?
With my certitude I can say that
We will return Jerusalem to us again

And we’ll return
Better than the past
But we must burn
What we did at the last

If u want me to fight
Your mornin’ will be night
Know who Arabic is
He’s the real knight

(Course)
Look to whom you are talking
We are Arab Muslims not broken
If u return 9 centuries back
You will see us on your neck was walking


Let the past be away and let’s talk about now
You outdistance us in technology u r top and we are down
You use these harmful and dangerous things against us (WOW)
But we better than you don’t ask me (How)

Our manners still have good things
Don’t hurt you except if you begins
Arabs known by their nobility not
Like u don’t cares if there was one sinking

Our religion control us as god said
U objected and want laws to be changed
Don’t make me mad and say that we r terrorists
The source of terrorism is from Zionists

They didn’t find a land
To pool them
They cam to Arab lands as invasions
I want to see one of them
At the battle and make him
Can’t see me even in his vision

(Course)
Look with whom you are talking
We are Arab Muslims not broken
If u return 9 century back
You will see us on your neck was walking

(outro)
I will burn… to make our victory return
We will rule this world again
And You
Won’t never feel by pain
الترجمة عشان حبايبنا الحلوين

هنا وهناك

(Course)
بص وشوف بتكلم مين
احنا عرب مسلمين
ارجع 9 قرون لورا
تلاقينا على رقبتك ماشيين

متبلمش قدامي وروح دور فالتاريخ
هتلاقي ان تاريخنا كان جبار فشيخ
علماء متقدمين في كل المجالات
كانوا بيبصدروا علمنا للمريخ

بن رشد ابن خلدون
علمائنا عبر العصور
بن سينا وبن الهيثم
من غيرهم كانا هندور

الخواريزمي بن حيان
الطبري والادريسي
حطوا الاسس والنظريات
وترجموها بالانجليزي

قريت عن صلاح الدين؟
والنصر فمعركه حطين؟
القدس هترجعلنا من تاني
ده مش كلام انا عندي يقين

ان احنا هنرجع تاني
وكمان احسن من الاول
بس حاجات كتيره
فينا لازم الاول انها تتحول

لو تقربلي ياويلك
هخلي نهارك ليلك
هتعرف يعني ايه عربي
هو اللى هيحدد مصيرك

هنمسك من تاني وهنسود
وهتعرف ان العرب اسود
تعذيب لاسرى اليهود
ده كلام ملوش وجوود

(Course)
بص وشوف بتكلم مين
احنا عرب مسلمين
ارجع 9 قرون لورا
تلاقينا على رقبتك ماشيين

فكك من زمان وتعالى نتكلم عن للحاضر
انتوا متقدمين فالتكنولوجيا تستخدموها فالمخاطر
بس مهم انت كنت احنا هنفضل احسن منك
متقوليش ليه عايزك تقولي حاضر

اخلاقنا زي مهيه لسه فيها قيم ومبادئ
مبنتدعاش على حد الا اذا كنت انت البادئ
العرب معروفين بالشهامه والمرؤه مش زيك
تعدي ببرود جنب واحد غارق

دينا كامل بيحكمنا و بيؤمرنا على حاجات نعملها
انتوا قلتوا فيه حاجات في ديننا مش عجبانا عايزين نشيلها
متقولوش علينا ارهابيين
بطلوا تجننوني
انت عارف الارهاب منين
الارهاب اصله صهيوني

مش لاقيين حته تلمهم
راح لارض العرب احتل
نفسي اقابل واحد منهم
فالمعركه اخليه يتشل

(Course)
بص وشوف بتكلم مين
احنا عرب مسلمين
ارجع 9 قرون لورا
تلاقينا على رقبتك ماشيين

انا هحرق فنفسي
عشان ارجع تاريخنا المنسي
هنحكم العالم من تاني
مش هظلم اللي مش من جنسي
Kun Min

22 comments:

نعكشة said...

من جهة امدح فقط باية الروعة و الحلاوة دية
الله الله يا سيد
.............

عارف فريق Soldiers of Allah
???

يتفكرني بيهم
مع الفارق الشاسع يعني

ههههههههههههههههههههه

عامتاً هوه المضمون انا مستغرباة في حتت كدة

If u want me to fight
Your mornin’ will be night
Know who Arabic is
He’s the real knight

انا آخر حاجة سمعت عنها عن العرب بالنسبة لليلو النهارر
arabian nights :D

عجبتني حكاية انك جايب شوية كتير من العلماء

بس الوزن مكسح شوية

ماشي ماشي هيا عاجباك بس انا لازم انقض

بتفكرني ب Bring Back Islam

soldiers of Allah برضو

المهم

I want to see one of them
At the battle and make him
Can’t see me even in his vision

دة علي أساس انك من حملة السيوف
ولا من الفايكنج ولا لاست ساموراي :D

انا لا اعيب بس الوضع متدهور لدرجة انه لا يسمح انك تقولهم تعالو حاربونا وهتشوفوا هنعمل اية

يابني العرب و المسلمين دلوقتي مش متمسكين لا بعلم ولا بدين عشان يلاقو قاعدة يحاربو عليها

ومفهمتش الحتة دية

You use these harmful and dangerous things against us (WOW)
But we better than you don’t ask me (How)

معلش خالتك عميشة جاهلة في الزنجليعي

.............

كلمة أخيرة

اذا كانت هذه مجرد احلام أو اهداف تسعي لتحقيقها فانا لن احطم شراعك و دعني أحلم معك
و نجعل الهدف واحد
وننطلق من كل صوب نحوه

اما لو كنت بتتكلم من الوضع الحالي

الوضع لا يبشر بأي حاجة حلوة
صحيح كان عندي اعتراض علي الحتة دية
Ibn rochd, ibn khaldun
Our scientists during ages
Ibn sina and Alhazen
Without them we were divagates
Khorezmi, Jaber ibn hayan
Al tabari and Al Idrisi
All those scientists put theories

مش كان الافضل انك تعطي ولو نُبذة او كلمة عن كل عالم عمل اية
يعني مثلا ابن رشد و ابن خالدون
تقول بقة بالزنجليعي اتكلمو في الفلفسة و حاجات تانية
و تقول انهم علمااء موسوعين كدة يعني اي منظر

عامتاً بداية مبشرة
و اجندة متطورة

مفيش بالالماني
اصل انا ثقافتي ايطالي
مش روسي خالص

يلا خير خير

دمت سالم

سلامٌ عليك

Empress appy said...

عشت وشوفت افكار بتزعق بالانجليزى
وانت ازاى سايبها كده ده يرضى حد
الا شويه وهلاقيك اتحولت روسى لا بقولك خليك فى الانزليجى وخبط فرنساوى انما متبعدش
حلوة يا دبشه واسماء الناس ومنهم ابن رشد عجبتنى

Empress appy said...
This comment has been removed by the author.
Empress appy said...

عشت وشوفت افكار بتزعق بالانجليزى
وانت ازاى سايبها كده ده يرضى حد
الا شويه وهلاقيك اتحولت روسى لا بقولك خليك فى الانزليجى وخبط فرنساوى انما متبعدش
حلوة يا دبشه واسماء الناس ومنهم ابن رشد عجبتنى

Vague said...

نعكشة
-----
-ايه ده يابنتي؟!.. تعليق طوله 3 متر..اظن ده اطول تعليق شوفته..صباعي وجعني من كتر النزول بالسكرول


-اه عارفهم..ولكني مش من الفانز بتوعهم

-هو مش شاسع قوي يعني.. برضه هما ليهم مشتقبل وهيبقوا احسن مني في يوم من الايام


انا آخر حاجة سمعت عنها عن العرب بالنسبة لليلو النهارر
arabian nights :D
---- مش فاهم


الوزن مكسح؟؟!! (فاتح بقى ومندهش وميتغرب اخر حاجة) يمكن بتقولي كده عشان انتي مسمعتهاش.. هي فوسط الاغنية لما بقولها بقف في حتت معينة بتطلع سجع حلو مثلا انتي مش واخدة بالك ان في تجانس لطيف بين
back And neck
هما مش نفس النطق ولكني كنت بقولهم بشكل مقبول جدا..وبعدين ده راب


-ده اسمه كلام هجصني هجص..بس احساس فعلا انا حاسه..وهقولهوله في وشه لو شفته.. و ان شاء الله هنفخه فعلا


-حالا تنزلكوا الترجمة بالعربي

-هو ليس حلم..بل هو واقع احكيه

-هو محدش يعرف العلماء الاسلاميين دول؟؟ يبقى مالوش حق انه يعيش..ده كل المراجع ليهم..بعديين انا منظمهم..يعني كاتب اللي فالطب على جنب والرياضه على جنب والفلك برضه


-والله ممكن اكتب حبة فرنساوي بس هنعيط كلنا

-نورتي

Vague said...

appy
----
ده زعييق قديم..بس مدام مني يبقى جميل انا عارف

والله مش عايز ازعلكوا واخبط فالفرنساوي..بس لو حبكت



مش هعرف اكتب حاجة
نورتي..

راوح ارد بقة على التعلقين التانين

This post has been removed by the author.

appy
----
ده زعييق قديم..بس مدام مني يبقى جميل انا عارف

والله مش عايز ازعلكوا واخبط فالفرنساوي..بس لو حبكت



مش هعرف اكتب حاجة
نورتي..

ToOoKa said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

كنت ناويه أعلق بس بما انو حضرتك مافيش كلمة الا وتتريق فيها عليا فأنا حكتفى من هنا ورايح ب

لا تعليق

Vague said...

ToOoka
------
loooooooooool

يبقة انا كده فهمت..انتي قصدك عشان بقول ان جناتو غلط؟؟

ههههههههههههه

طيب شوفي ردك كده عندك واحكمي:
ToOoKa said...
Vague
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
(بال ت)

قبل ما تتريق عليا بص على نفسك

المهم تبطل تريقه
اللى بيتو من .... ما يحدفش الناس بال....


مش ده ردك برضه على غلطي؟؟ مين اللى حقه يزعل بقة؟!

انا تقبلت ردك لاني كنت فاكره هزار.. انما انت مش متقبله هزاري ؟!

غريبة فعلا

ToOoKa said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ايه دا ايه السرعه دى ؟
ماشاء الله لحقت ترد على تعليقى

انت فكرتنى زعلانه؟؟؟؟؟ تؤتؤتؤ

لا طبعا
انا بس برخم

أختك توكا

ToOoKa said...

ايه دا
ايه الكلام اللى كتبو عندى
انا مش فاهمه حاجه

ميييييييين قال انى زعلت؟

والله انا مازعلت

اساسا مافيش حاجه فى كلامك تزعل انا بس كنت برخم علشان انت بتتريق عليا لما بلخبط فى حرف

دى كل الحكاية

وبعدين انا ما بزعلش بسرعه على فكره

على العموم حصل خير
يمكن طريقة كلامى ما وضحتش انى بهزر
ححاول اخلى بالى المره الجايه

أختك توكا

Vague said...

toOoka
------
طب كويس انك مش منهم

لاني مش بحبهم ولا بعرف اكلمهم اصلا

خلاص انتي فعلا رخمتي عليا

تقدري تحطي تعليق دلوقتي..(على فكرة ..في ترجمة بالعربي نزلت) يعني مافيش حجة

ToOoKa said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

حاجه صعبة اوى انك تكتب حاجه بالانجليزى ومقابل ليها حاجه بالعربى تحمل نفس المعنى وفى نفس الوقت سجع

بس انا طول عمرى من وانا فى المدرسة وانا بحب الشعر او الأدب العربى أكتر

لانو الشعر الأنجليزى معتمد على الrhyme scheme فقط

اما الشعر العربى ففيه مواطن جمال كتير

المهم

حسيتك حازم شوية فى الكلمات يمكن دا لانك غيران على وطنك

بس انا عاوزه اقولك حاجه
لو انت موجه كلامك لليهود فحقولك انهم بيكرهو كل البشر مش المسلمين بس لولا انهم عندهم مصلحه مع امريكا كانو حاربوها هى كمان

اما لو كان موجه للغرب ودا الأرجح

فهما مش بيكرهونا علشان دا مبدأ عندهم لا
هما بيستغلو ضعفنا لمصالحهم

والا فالعالم كلو معترف بفضل العرب فى سبقهم بالعلم

دا كان رأى اللى ممكن يكون فيه غلط

على العموم تسلم ايدك شكلو تعبك وانت بتكتبو

أختك توكا

M.a.r.y.o.o.o.m said...

انت رائع كده كفايه

Anonymous said...

sorry but this is perfect ....
u gotta a really v complicated brain but u ur words r just so easy 2 understand
v good and go onw

Vague said...

toooka
--------
فعلا كانت حاجة صعبة..تخدت مني بتاع 6 ساعات

انا بحب اما اللغة العربية الفصحة للقصص فقط او العامية فالشعر(مع ان ده مش شعر) او الانجليزي فالاغاني..

هو موجه للغرب وكلامك سليم

فعلا تعبني وانا بكتبوووو

ولا بلاش عشان بتزعلى مع اني حاسس انك قصداها ..

نورتي

Vague said...

مريوم
------
رائع بس؟!!
مع ان كل الكلام الحلو قليل فية بس جزاكى الله خيرا




Anonymous
-----------
Ignored till u say who u r


& y shall i wrote comblicated word even i got easy one !

bastokka طهقانة said...

ربنا يكتر من امثالك

الى الامام

seven said...

مش عارف ابدا منين بس
مش مشكلة ابدا من اى حتة
اول حاجة لازم تعرف انت بتكلم مين بالظبط
يعنى هل انت بتكلم الغرب فعلا ولا ده كلام
لينا كده عشان نفرح
لو كان للغرب معلش بعنى
محدش هيتقبل منك الكلام ده
محدش هيقبل انك تقول ان احنا كنا بننشى على رقبتك
وان احنا عندنا اخلاق وانت معندكش
انت المفرزض تقول الحجات الحلوة فينا بس
انما لو قلت الحجات الوحشة فيهم
اصلا مش كلهم وحشين التجميع ده شىء غلط جدا
احنا مش كلنا حلوين ولا هما كلهم وحشين
اما لو كنت بتقول الكلام ده للاستعمال المحلى
يبقة خليه بالعربى احسن
عشان انا شايف ان الراب العربى
احسن يبقة بالعربى
عشان مفروض الراب بيعبر عن ثقافة الواحد وطريقة تفكيره
مينفعش يبقة الواحد عربى وبيعبر عن ناس عرب
ويغنى انجليش
ديه وجهة نظرى المتواضعة
وتقبل فائق الاحترام والتقدير
وشكراً

ToOoKa said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الله
عجبنى اوى العرض اللى انت عاملو للشعارات
فكره حلوه اوى
اصل كلهم حلوين والواحد مش عارف يختار اى واحده فيهم

بجد فكره حلوه
تسلم ايدك
مدونتك نورت كده أكتر

أختك توكا

روووومي said...

سلام عليكم........
دي اول زيارة ليا لمدونتك بصراحة انا ماليش في الشعر اوي وبناء علي ذلك مش هاعرف انقد من الناحية الادبية وكده بس كلامك دخل قلبي بسرعة جدا جدا وحسيت كل كلمة انت قلتها
الي الامام يا رووووميل
بالتوفيق
في انتظار ابداعاتك

Vague said...

bastokka طهقانة
---------------
شكرا





seven
------
انا بكلم الاتنين

وفعلا والله كلامك سليم جدا... مش هيتقبل الكلام ده..(مع ان كل الغرب اللي قروه قالولي واااااو امازينج) انا كان قصدي اوصلهم معنى بس خانني التعبير

وبخوص الراب الانجليزي فانا مش بكتبه..بس كنت بسمعه كتير جدا
لان الراب اصله من زنوج امريكا عشان يعبر عنهم


ردك اسعدني فعلا
نورت

Vague said...

توووكا
--------

تم ارسال لينك لكي للصور المتحركة



رووووومي
---------

وحتى لو كنت هتنقد شعري مكنتش هتغير..لاني كده شايف نفسي
وشكرا لمديحك لي في مضمون الكلام
بس مين روميل ده؟
ان شاء الله متكنش الاخيرة
نورتي